srijeda, 11. lipnja 2014.

Modernistički katekizam za pripravu budućih krizmanika







Radi se o svojevrsnom katekizmu "Snagom Duha", za buduće krizmanike, s podnaslovom Uvođenje u vjeru i život kršćanske zajednice priprava za sakramenat Potvrde (Krizmu). Izdavač je Kršćanska sadašnjost, Zagreb 1997., naklada 80.000 primjeraka, XX. izdanje. Imprimatur: Nadbiskupski duhovni stol, Zagreb, br. 2260/77. Plod je zalaganja više autora, ekipe PAKS-a i suradnika. Knjiga je tijekom svog nastajanja, velikim dijelom, provjeravana u praktičnom radu s brojnim katehetama i katehisticama na katehetskim seminarima, na Katehetskoj ljetnoj školi i Zimskoj katehetskoj školi te u vjeronaučnom radu s odraslijom djecom, mladima i odraslima. Ova se knjiga izdaje >ad experimentum<.

Posebice je zanimljivo poglavlje o ekumenizmu i međureligijskom dijalogu koje plijeni pozornost svojom suptilnom indoktrinacijom mladih katolika. Pažnju su mi odmah privukle "molitve" lažnih religija na početku poglavlja, koje se nalaze na 121. stranici pod naslovom Susret s ljudima drugih religija. Donosim vam nekoliko "molitvi" da vidite o čemu se zapravo radi. Iza toga autori daju presjek hinduističkih duhovnosti u lijevom stupcu s dodatnim tekstovima Čandogja upanišade, Jadjur-vede, Rig-vede, Bhagavad Gite i Kurala (>Knjiga dvostiha<). Tu se solidnom i potrebnom studioznošću za ciljani uzrast obrađuju hinduizam, budizam, islam, židovstvo, te dva teksta Katolička Crkva i nekršćanske religije, i članak: I u drugim religijama prepoznajemo svjetlo i snagu Božjega Duha. Na kraju poglavlja sve je začinjeno tekstom Razgovor i zadaci da bi se utvrdilo prethodno gradivo i učenike natjeralo na razmišljanje i provedbu znanja u vjerničkoj praksi.






Molitve lažnih religija iz "katoličkog" katekizma:


Naš otac, naš stvoritelj, naš gospodar, 
koji zna sva mjesta, sva postojanja, 
Jedan Jedini koji nosi imena mnogih bogova, 
za Njega stvorovi pitaju, za Njim tragaju. (Indija, Rig-veda, X, 82.3)


Neka je mirna zemlja i miran eter, 
neka su mirna nebesa, mirne vode i mirno bilje, 
neka u miru raste drveće. 
I svi mi bogovi donijeli mir 
I mir neka nam udijeli ovaj mironosni pjev. 
Ovim ću pjevanjem blagotvornim 
smiriti sve što je strašno i okrutno 
i sve što je grešno. 
Da sve postane blago i svečano. (Indija, Atharva-veda, XIX, 9) 


Žena: O Bože, kome se sad molim, daj mi dijete! 
Ti, koji nam daješ sunce i koji nam šalješ kišu koja naša zalijeva polja, što nam donose plodove! 
Zbor: Tebi, samo tebi, mi se sada molimo! 
Žena: O ti najsvjetlija zvijezdo, što nam svijetliš s visoka! 
Zbor: Tebi, samo tebi, mi se sada molimo! 
Žena: O ti, svemoćni gospodaru miomira i cvijeća! 
Zbor: Tebi, samo tebi, mi se sada molimo! 
Žena: Tebi, koga zazivamo i koji nas sluša na nebesima! 
Zbor: Tebi, samo tebi, mi se sada molimo! (Afrika, Obredna pjesma ženâ u povodu rođenja djeteta) 


Ti, o savršeni gospodaru Svemira, 
Koji sjajiš nad svim bićima i stvorovima, 
Poput tihe zrake mjesečeve svjetlosti 
Nad vodama dalekim - 
Tvoje milosrđe ne zaboravlja od nas nikoga! 
I Tvoj veliki čamac, prepun svjetlosti, 
Svakog dana diže svoje sidro 
Obilazeći mirno more našeg bola i našeg očaja! 
Jer Ti si velik tješitelj bolesnih i nesretnih, 
Nas, koji smo svi nakon smrti pozvani 
U Tvoje dvore obasjane mjesečevom svjetlošću. (Kina, Molitvena pjesma nad mrtvima, II. st.) 


O naš uzvišeni oče, 
Ti početku i izvore svakoga života, 
Daj nam vječnu sreću, 
Svim srcem mi te molimo! 
Jer mi ne živimo svoj život 
Već život Onoga što vlada na nebu! 
I mi ne izvršavamo svoje čine 
Već svetu volju Onoga 
Što oduvijek živi na nebesima! 
Stoga neka nas tvoj veliki Duh, 
Izvor svake mudrosti, obilja i vječne sreće 
Što nam se otkriva u svakom času 
Našeg mukotrpnog života 
Povede pravim putem k tvojoj Svjetlosti. (Japan, Molitva Svevišnjem gospodaru svemira, X. st.) 


Slava i hvala Bogu, Gospodaru svjetova, 
Sveopćem Dobročinitelju, Milostivom, 
Gospodaru Sudnjega dana! 
Samo Tebe obožavamo 
i samo od Tebe tražimo pomoći. 
Uputi nas na pravi put, 
na put onih koje si obasuo 
blagodatima svojim... (Kur'an, islamska sveta knjiga) 


Napominjem da sam poganske molitve doslovce prepisao. Idealno se uklapaju u ekumenske i međureligijske susrete, poput onih u Asizu 1986. godine. Sada obratite pažnju na fotografiju nove i ružne katoličke arhitekture i spojite je s ekumenskom i međureligijskom "duhovnošću" i filozofijom. Dobit ćete odgovore na neka pitanja i rezonirati spomenutu problematiku u novom svjetlu.






Plod nečije nove "duhovnosti"...





4 komentara:

  1. Brate. Malo si zakasnio. Postoje novi udžbenici (katekizmi) za vjeronauk. Osnovnoškolski i srednješkolski. Postoji i katekizam i Kompendij. Prvi potpisuje sveti Ivan Pavao Drugi (na gornjoj fotografiji onaj pognute glave u bijelom), a drugi papa emeritus Benedikt XVI. Spomenuti Kompendij formom nalikuje Katekizmu sv. Pija X. u stilu pitanja i odgovora. Pa tko voli.... Npr. Tražitelji smisla za I. srednje obiluje tekstovima o drugim religijama. Ovaj je malčice zastario. Iz njega sam i ja učio i eto me. Bio je i obvezna literatura za upis na KBF. Tada je to bio, a i danas je najbolji priručnik za sve one koji vjeri ne pristupaju površno, nego žele znati malo više. Barem osnove. Još sam uvijek katolik, milošću Božjom. Savjetujem promjenu stila i barem djelomično uvažavanje konteksta u kojemu gore citirani tekstovi dolaze. Tim autora, stručnjaka i sustručnjaka vodili su računa i o tome kako postoje i druge religije. U konačnici, postoji i predmet koji se zove fenomenologija religije u kojemu se na znanstven način sine ira et studio govori o drugima i drugačijima, za koje se bojim kako bi nas mogli preteči u Kraljevstvo Božje, jer su im djela "katoličkija" od kvazikatolicizma koji se zadovoljava samo izvanjskom formom, a materija mu je daleko od istine. Da ne citiram proroke. Vaticanum je o tome podosta rekao, mislim na međureligijski d i j a l o g i sl.. Čega u dotadašnjem učenju nije bilo ili se možda gdjegdje moglo pronaći tek u tragovima. Rečenica "nerijetko odražavaju zraku one istine koja rasvijetljuje svakog čovjeka" nisu nastale samo tako, a i Pavao u Areopagu i njegov nastup ne daju nam baš mnogo prostora za spekuliranje. Neki su Evanđelje Uskrsnuća prihvatili, a neki ne. Łongin

    OdgovoriIzbriši
  2. Haha, i ja sam krizmanik koji je radio po toj knjizi.
    Ne mogu se sjetiti da bi ispod ovih molitvi pisalo da se samo po Kristu čovjek spašava i da je nužno da ljudima koji nakon pada Adamovog samo tapkaju u "Platonovoj pećini" govoreći ove molitve nasušno potrebno da upoznaju Boga koji se objavio i da se krsti duše u ime Oca i Sina i Duha Svetoga.

    OdgovoriIzbriši
  3. M.B.
    Ja sam se više orjentirao prema onom tumačenju Vjerovanja. To mi je bila "topla voda" koju sam postupno otkrivao. Łongin

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. I tako sam s vremenom postao zli modernistički neokonzervativni, neoprotestantizirani, heretički vjeroučitelj, koji zlostavlja djecu učenjem moliti, djelotvorno ljubiti, živjeti sakramente koji su nužni za spasenje, biti , činiti i znati činiti dobro bližnjima, ne biti neprijateljima svoje duše i spasenja svojega i bližnjih, o zapovijedima, poglavito onoj novoj koju je Isus ostavio svojim apostolimau čemu je ljepota života s Kristom i kako nam je nedjeljna obveza nešto što je razumljivo samo po sebi kao izraz kreposti bogoštovlja tj. naše dužnosti da Stvoritelju i Spasitelju reknemo djelom i istinom (činima dostojnima našega Stvoritelja i Spasitelja) dostojni i poklonstveni hvala s naglaskom da se ne bojimo svoje vrijeme, kako nedjeljom i u zapovijedane blagdane tako i u svakodnevnoj molitvi darovati "žrtvovati", prekriživši sebe i svoje prohtjeve, Bogu koji "ni vlastitoga Sina ne poštedje". Ne sjećam se sata koji ne bismo započeli "tradicionalnim" katoličkim molitvama (Oče naš, Zdravo Marijo, Angelus, Kraljice neba...uz pojašnjenje značenja istih etc., etc) kao što se ne sjećam sata u kojemu s ljubavlju i poštovanjem ne bi izrekli zaziv Mariji Majci Crkve ... o krepostima, o darovima i plodovima Duha, o kazni i slavi, nebu, čističlištu, paklu, o grijesima (smrtnim i lakim), o vječnosti, o svetima, o Blaženoj Djevici Mariji (Bezgrešnom začeću, Uznesenju, posrednici svih milosti). I to ne kroz dva ili tri dana, prigodno, nego godinama. Uglavnom. Sram me bilo. Fakat sam neokonzerva. Spalite me! Łongin

      Izbriši

Napomena: Kako bi se razlikovali sugovornici, koristite ime ili pseudonim koji možete dodati i na kraju komentara.
Mišljenja čitatelja nisu nužno stavovi autora bloga. Iskazi koji su suprotni Tradiciji ili oni komentari koji je namjeravaju izrugivati neće se objavljivati. Komentari koji promiču nekatoličku duhovnost i potenciraju nepriznate objave i ukazanja, a koje su dogmatski dvojbene, neće se prikazivati na blogu Traditio Ecclesiae (http://tradikatolik.blogspot.com/)